Eltűnések
A rejtélyesnek tűnő esetek sora már a XIX. században megkezdődött. A Lotta nevű vitorlásnak 1866-ban, majd két évvel később a Viegónak veszett nyoma. A Miramon 1884-ben aztán tovább folytatta a sort a szerencsétlenül járt hajók sorában. Nem szabad megfeledkezni arról, hogy a vitorlások nagy korszakában éppúgy végezhetett tűzvész a járművekkel, mint egy trópusi vihar. Tovább nehezíti a valóság rekonstruálását, hogy ez idő tájt nem létezett semmilyen távközlési berendezés, amivel vészjeleket adhattak volna le, és beszámolhattak volna a történtekről. Éppen ezért, ha a hajók a tervezett időre nem futottak be célállomásukra, még napokig nem gyanakodtak a kikötői hatóságok.
A mentő- vagy kutató egységek útja is hetekig tarthatott, már amennyiben egyáltalán ismerték a feltételezett katasztrófa helyszínét. A Bermuda-rejtélyek sorában talán az első a Cyclops nevű, 19 000 tonnás szénszállító volt, amely úgy vált semmivé 309 főnyi legénységével 1919-ben - a szikratávíró korában -, hogy egyetlen vészjelzést sem adott le. A korabeli beszámolók alapján az eltűnés napjaiban a tenger nyugodt volt, ezért semmi sem magyarázza a hajó rejtélyes sorsát.
A második világháború után nem sokkal aztán katonai repülőgépek váltak köddé egy, a térségben végrehajtott gyakorlat során, úgy, hogy korábban rádióüzeneteket váltottak a parttal, és a radaron, képernyőn is láthatóak voltak. A sokkhatást - majd az azt követő szenzációéhes beszámolókat - csak fokozta, hogy a keresésükre küldött hidroplán sem került elő soha többé. További találgatásokra adott okot a pilóták rádióüzenete, amelyben mindenféle furcsa légköri képződményekről és egy teljesen más környezetről számoltak be.
Nem sokkal később, 1955-ben egy amerikai sportjacht utasai gyarapították az eltűntek listáját, ám a hajót később épségben találták meg. Az események kapcsán aztán konspirációs elméletek születtek, megmagyarázhatatlan negyedik dimenzióról, annak kapuiról, amelyek néha megnyílnak, Atlantiszról, az elveszett földrészről és idegen lények tevékenységéről, amik persze szenzációként robbantak a világ összes sajtóorgánumában.
Számtalan hajó és repülőgép tűnt el nyom nélkül a rejtélyes Bermuda háromszögben. Még most sem, 57 évvel azután hogy 5 harci repülőgépnek veszett nyoma egy rutinfeladat közben, senki nem tudja pontosan, hogy mi okozta eltűnésüket. 57 évvel ezelőtt egy szép napon 5 hadi repülőgép szállt fel a Floridai bázisról a Flight 19 fedőnevű rutinfeladat végrehajtására. Sem a gépeket, sem a legénységet nem látták soha többé.
A Bermuda háromszög az a terület, mely a Miami, Bermuda és Puerto Rico által határolt háromszögben van. Pontos adatokkal nem szolgálhatunk, de az elmúlt évszázadban számtalan hajó és repülőgép tűnt el itt. A múltban sok furcsaságot jegyeztek fel a területről. Kolombusz Kristóf megemlékezéseiben az iránytű furcsa viselkedését említette. A terület a nevét csak 1964-ben kapta, amikor egy újságíró az 5 eltűnt gépről írt cikkében utalt a helyre. A 14 fős legénység 5 Grumman TBM-3R Avenger torpedo bombázót vezetett, amely a Bermuda háromszög felett repült el.
Sok különleges elmélet született arról, hogy hova tűnt el az 5 gép. Szóba kerültek hatalmas tengeri szörnyek, földön kívüliek, misztikus negyedik dimenzió, és hasonló elméletek. Az igazság sokak szerint ennél sokkal prózaibb. Érvelésük szerint a sokszor kiszámíthatatlan természet, emberi mulasztás vagy balszerencse lehetett az oka az eltűnésnek. A Bermuda háromszög ugyanis nagyon forgalmas és az európai felfedezők útjai óta itt kereszteződik számos fontos útvonal. Ahhoz képest nem nevezhető soknak az eltűnt hajók és repülők száma.
A Bermuda háromszög legendája örökre kapcsolódni fog a Flight 19-hez, ami 1945 december 5.-én történt. A Floridai támaszpontról felszálló gépek délután 2 körül hagyták el bázisukat, hogy rutin-navigációs gyakorlatot végezzenek. A feladat szerint háromszög útvonalon haladva néhány homokzátony bombázását kellett elvégezniük a gyakorlat során. A pilóta abban az időben az iránytűjére hagyatkozott, és arra, hogy milyen sokáig és milyen sebességgel repült egy meghatározott irányba. A gépeken azonban felmondták az iránytűk a szolgálatot. A rádióbeszélgetésekről készült feljegyzések szerint a pilótánál nem volt óra. Az óceán közepén nem láthattak domborzati elemeket. A repülők az általuk jónak talált irányba repültek, majd irányt váltottak, míg a napfény el nem tűnt és a helyét átvette a viharos éjszaka. A vezető pilóta rádiójából hallani lehetett, hogy terve szerint amint az első repülőgép eléri a minimum üzemanyagszintet, mind az 5 gép kényszerleszállás hajt végre a vízen. Az Avenger egy nehézkes repülőgép volt. A pilóták sokszor hívták vasmadárnak. Olyanra építették őket, mintha tankok lennének. A pilóták azért szerették ezeket, mert szitává lőve is képesek voltak működni és visszatérni a bevetésről. A gépek nagyon nehezek voltak, üresen több mint 4500 kg-ot nyomtak. Ha tengerre kényszerleszállt, az Avenger valószínűleg igen gyorsan elsüllyedt. Az esélye, hogy a kényszerleszállást valaki túlélje, kicsi volt, annak hogy a hideg vízben valaki kihúzza az éjszakát, még kisebb, annak, hogy a roncs pillanatok alatt a tenger fenekére süllyed, óriási. Hatalmas mentőakciót szerveztek, de sem a roncsokat, sem az embereket soha nem találták meg. A tragédiát fokozta, hogy a segítségre siető mentőrepülők egyike is eltűnt 13 fős legénységével együtt. Az a repülő egy PBM Mariner volt, amit repülő benzintartálynak neveztek könnyű gyúlékonysága miatt. Egy a területen haladó hajó látott is egy hatalmas tűzgömböt és áthaladt egy olajfolton akkor, és ott, ahol a repülőgépnek lennie kellett volna. A Flight 19 eltűnését emberi mulasztásnak könyvelték el.
A Bermuda háromszögnek vannak furcsaságai. Egyike annak a két helynek - a másik Japán partjainál van és az ördög tengerének nevezik- melynek hasonló rejtélyes hírneve van. Ezeken a helyeken az igazi észak és a mágnes szerinti észak egy vonalban van amely megnehezíti az iránytű olvasását. Itt van a tengerek egyik legmélyebb mélytengeri árka is. A roncsok itt több km-re a tenger felszínétől lelik hullámsírjukat. A Bermuda háromszögben a tengerfenék általában több mint 5 km mélyen fekszik, Puerto Rico közelében a mélység eléri a 8,2 km-t. Alattomos zátonyok húzódnak a szárazföld közelében és erős áramlatok rendszeresen állítanak újabb navigációs problémát a hajósok elé. És ott van az időjárás. A legnagyobb gondot a hurrikánok okozzák. A Golf áramlat a háromszög nyugati szélénél húzódik, ami befolyásolja azt. Az áramlat egy 64-80 km széles folyó az óceánban a környezeténél melegebb levegővel. Ha viharban a hullámok 4m magasak a tengeren, a Golf áramlaton belül ennek a háromszorosára nőnek. A hajósok sokszor arról ismerik fel a Golf áramlatot, hogy fölötte viharos az ég. Mégis ha választani kell az ártatlan hajókat elnyelő tengeri szörny, az embereket elrabló földön kívüliek és az emberi hiba, műszaki problémák, a természeti jelenségek között, ki tudna ellenállni a Bermuda háromszög legendájának.
forrás.
|